خانه > تست نرم افزار > مسابقه – نسخه بتا – آزمایش نرم افزار

مسابقه – نسخه بتا – آزمایش نرم افزار

فکر کنم چند ماه قبل یک ایمیل برایم رسیده بود که محتوایش برایم جالب بود. احتمالا اکثر دوستان نیر ایمیل های مشابه را دریافت کردند یا از متن آن که در پایین می خواهیم به آن اشاره کنم از طریق سایت های دیگر باخبر شده اند. ایمیل مربوط بود به یک مسابقه که توسط شرکت مایکروسافت پشتبانی و حمایت می شد و مربوط بود به ارائه یک مقاله در مورد ویژوال استودیو ۲۰۰۸ یا پیاده سازی یک برنامه در این محیط و تاکید مسابقه نیز بر روی ویژگیهای جدید این محیط مانند Linq و … بود. و جایزه مسابقه از نظر مالی فکر کنم مبلغ جالبی بود ولی دقیقا یادم رفته است که مبلغ جایزه نفر اول چقدر بود. فکر کنم آنزمان هنوز نسخه اصلی برنامه نیز ارائه نشده بود. همانروز ایمیل را به چند تا از دوستانم نشانم داد و گفتم که فکر می کنید هدف شرکت مایکروسافت از انجام این مسابقه چه می تواند باشد؟ (این سوال را حالا از تک تک شما دوستان نیز دارم) حتی یکی از دوستانی که کمی روی این سوال بحث کردیم یکی از طرفداران دوآتشه شرکت بورلند و محصولاتش بودند و می گفتند که حتی توی یک مسابقه مشابه که شرکت بورلند چند سال قبل روی محیط دلفی برگزار کرده بود جز منتخبان مسابقه بودند. ولی اکثر پاسخ دوستان، پاسخ های بود که به نظر من زیاد جالب نبودند چون خود شرکت مایکروسافت خودش می توانست بدون هیچ زحمتی خودش اینکارها را انجام دهد. یا بعضی از پاسخ ریشه ها در محیط و فرهنگی بود که ما در داخل کشور با آن روبرو هستیم. ولی یکی از دلایل عمده که به نظر من می تواند وجود داشته باشد موضوعی است که به عینا در کتاب کسب و کار به شیوه بیل گیتز (Business the bill gates way) به آن اشاره شده است (قسمت پایین از کتاب اشاره شده است ولی نوشته های با رنگ آبی نظرات شخصی من هستند):

“یک عامل مهم و حیاتی وجود دارد که شرکت مایکروسافت را در بالای صنعت کامپیوتر نگه داشته است. گیتز همیشه مایل بوده که نرم افزار را نزد مشتری ها آزمایش کند. نسخه های بتای نرم افزار شرکت به مشتریانی که آمادگی دادن بازخورد یا واکنش را در قبال دانش پیشرقته نرم افزار جدید داشته باشند ارائه می گردد. بدین شیوه، پدیدآورندگان شرکت بازخورد یا واکنش واقعی را از افرادی می گیرند که آخرین نسخه نرم افزار را به کار خواهند برد. مشتریانی که در گیر آزمایش بتا می شوند هر گونه خطا یا اشکالی که پیدا کنند و همچنین پیشنهادهای خود در مورد قابلیت استفاده نرم افزار را به پدیدآورندگان نرم افزار در ردموند می دهند. (ولی مایکروسافت همیشه این قدرت را داشت که دیدگاه خود را کسترش دهد. شاید دز زمان تالیف این کتاب فقط نرم افزار بتا فقط به مشتریان خاص ارائه می گردد ولی حالا این دامنه محدود می تواند به اندازه کل دنیا کسترش یابد. افرادی با علایق و سلایق مختلف می توانند جز به جز نرم افزار را حلاجی کنند و به هر طریقی می توانند آنرا تست کنند. مایکروسافت این را دریافته است که شاید پیشنهاد و ائده یک کاربر عادی یا تجمع این پیشنهادهای ساده بتواند منجر به یک نتیجه خارق العاده شود که در پایان در داخل یک برنامه قرار گیرد و آن ویژگی را همه به نام مایکروسافت بشناسند در حالیکه آن ائده شاید از ذهن یکی از دوستانم خودمان ساطع  شده بود. ولی یک سوال دیگر هم از شما دارم، آیا در جامعه ما ویژگی که در بالا نویسنده به آن اشاره کرده است وجود دارد؟ مشتریانی که آمادگی بازخورد یا واکنش را در قبال دانش پیشرفته نرم افزار جدید داشته باشند.)

بدین طریق، مشتری بخشی از فرآیند بازخورد محسوب می گردد حتی پیش از اینکه فرآورده روانه بازار شود و این کاری است که موضوع پذیرش فرآورده جدید در بازار را سرعت می بخشد و همچنین عامل مهمی است که شرکت مایکروسافت با آن می تواند کاربردهای جدیدی را ایجاد و روانه بازار کند. (به قسمت آخر این پارگراف در بالا اشاره کردم ولی یکی از دلایل این مسابقه می تواند عاملی باشد که در ابتدای این پارگراف بدآن اشاره شده است. تاکید مسابقه بر روی ویژگیهای جدید این محیط بود شاید جایزه مادی مسابقه یا عنوان برنده این مسابقه و حتی انگیزه شرکت در این مسایقه، عاملی شود که کاربران زیادی از این ویژگیها استفاده کنند و آن ویژگی را قبل از نسخه نهایی نرم افزار بپذیرند و با آن آشنایی پیدا کنند و بخاطر نو بودن این ویژگیها حتما آنها بیشتر از ویژگیهای قبلی دارای نارسایی خواهند بود و بازخورد مشتریان می تواند این نارسائی ها را در حد بسیار زیادی بهبود ببخشد و آن را برای کاربر قابل قبول کند. برای مثال کاربران با ویژگیهای جدید چه چیزی را می خواهند انجام دهند، با یک اندازه گیری ساده، سلیقه غالب می تواند در نسخه های اول نرم افزار به شکل قوی تر پیاده سازی شوند تا بتوانند کاربران را به استفاده از این ویژگیها تشویق کند و به مرور بر قدرت کل ویژگی افزوده شود. )

منتقدان استدلال می کنند که با عرضه کاربردهای که قبلا به درستی آزمایش نشده اند، مایکروسافت عملا از مشترهایش به عنوان کاربران اجراهای آزمایشی استفاده می کند. با این وجود، بسیاری از شرکت هایی که درگیر کار می شوند این امر را یک روش مفید برای کسب اطلاعات پیشرفته در مورد تحولات بعدی مایکروسافت و حتی نفوذ بر فرآورده نهایی تلقی می کنند.

بسیاری از شرکت های دارای تکنولوژی پیشرفته منافعی در فرآورده های آتی مایکروسافت مایکروسافت دارند چونکه نرم افزار و سیستم های که آنها تولید می کنند متکی به نرم افزار مایکروسافت است. آنها از اطلاعات پیشاپیش تیمهای ایجاد کننده شرکت و همچنین جهت و سمت و سوی حرکت فن آوری بهره برداری می کنند که این عامل می تواند تفاوت مهمی در موفقیت فرآورده های آتی خود آنها داشته باشد.”

البته دریافت بازخورد از مشتری در محصولات مایکروسافت دیگر فقط به نرم افزار بتا محدود نمی شود، اگر کمی به پیام های که در محصولات این شرکت نرم افزاری ظلاهر می شوند دقت کنیم نحوه دریافت بازخورد را خواهیم یافت مثلاً ….

منتظر نظرات شما هستم.

Categories: تست نرم افزار Tags:
  1. ۶ دی ۱۳۸۶ در ۱۳:۵۶ | #1

    سلام دوست من. وبلاگ خوبی دارین . منم یک وبلاگ دارم ممنون میشم به وبلاگم بیاین و نظرتون رو درمورد وبلاگم بدینمنتظر شما هستمممنون

  2. مصطفي
    ۶ دی ۱۳۸۶ در ۲۲:۱۳ | #2

    سلام بهروز جانوبلاگ بسیار بسیار خوبی داری که تمام مطالب آن عالی است. من که خیلی استفاده کردم.خدا خیرت دهد.حتما ادامه بده اجرشو می گیری از خدا.یا علی

  3. ۲۳ دی ۱۳۸۶ در ۲۰:۰۸ | #3

    بنظرم با تعریفی که از “نسخه‌ی بتا” داریم، این ادعا که مایکروسافت عملاً از کاربراش بعنوان tester استفاده می‌کنه، رد می‌شه. همگی می‌دونیم که یه نرم‌افزار تا به حد مطلوبی از پایداری و رفع اشکال نرسه، نمی‌شه به اون نسخه‌ی بتا گفت.من دلایل زیر رو تا حدودی در این امر موثر می‌دونم:۱- مایکروسافت از قدرت communityها خبر داره و بوضوح در بخش openSource داره نتایج‌ش رو می‌بینه. بنظرم مایکروسافت سعی داره با روش‌های گوناگون، همچین حسی رو در بین کاربرانِ خودش هم ایجاد کنه. برای یک برنامه‌نویسِ مشتاق، این امکان که بتونه در مورد ابزاری که ازش استفاده می‌کنه،‌ اظهارنظر کنه و پیشنهادات‌ش رو مطرح کنه، بسیار مطلوب‌تر از نداشتنِ این امکانه (و این حس باعث می‌شه که درآینده؛ به اون ابزار “وفادار”تر باشه).۲- با این روش، شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی (و هم‌چنین سازنده‌های فریم‌ورک)، بصورت ناخودآگاه مجبور می‌شن “چندین ماه زودتر از موعد”، ابزارها و تکنولوژی‌های جدید رو تست کنن. و مثلاً نتیجه‌اش این میشه که مطمئناً فریم‌ورک‌هایی که تحت دات‌نت ۳٫۵ تولید خواهند شد، بسیار پخته‌تر، پیشرفته‌تر و حرفه‌ای تر خواهند بود (چرا که تولیدکننده‌اش وقت کافی برای ایجادش داشته).۳- برای بسیاری از تولیدکنندگانِ نرم‌افزار، رویارویی با نسخه‌ی جدید تکنولوژی‌ها و استفاده از اون‌ها، کمی دلهره‌آوره. اون‌ها به این فکر می‌کنن که آیا باتوجه به موقعیت فعلی‌شون، پول و فرصت کافی برای بروزرسانی (و یا حتی دوباره‌نویسی) نرم‌افزارهاشون رو دارن یا نه. بعلاوه، می‌دونن که دیر یا زود باید از تکنولوژی جدید استفاده کنن وگرنه فاتحه‌شون خوندس.بنظرم مایکروسافت با هوشمندیِ تمام، کاری کرده که مهاجرت از یک نسخه به نسخه جدیدتر، بصورت آنی نباشه و “بتدریج” انجام بشه. و درنتیجه شرکت‌های نرم‌افزاری نگرانی کمتری بابت این موضوع داشته باشن.

  4. ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ در ۱۰:۲۵ | #4

    بیایید دست به دست هم یک صدا ایرانی واحد فریادبزنیم و بگوییم ما فریاد میزنیم پس ما هستیم.”ایرانی هنوز زنده است”

  5. ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ در ۱۴:۴۷ | #5

    سلام وبلاگتون خیلی خوبه فقط یه خواهش من تا آخر هفته یک تحقیق درمورد دیاگرام stateدارم میشه در موردش کامل کامل بنویسید یا به من سایت معرفی کنید آیدی و وب میزارم ممنون

  6. خ
    ۷ فروردین ۱۳۸۸ در ۲۲:۴۸ | #6

    درمورد نرم افزار بتا راهنماییم کنید؟ باتشکر

  1. بدون بازتاب